Miklusėnų g. 38A, LT-62332 Alytus 

Tel.: 8 315 72 920;
        8 315 72 921;
        8 315 64 167;

El. p. ld@vyturelis.alytus.lm.lt


Iniciatyvą "Sveikai, draugiškai, sveikai" iniciavo Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras. Joje dalyvavo 3 ankstyvojo amžiaus, 6 ikimokyklinio ir 2 priešmokyklinio amžiaus vaikų grupės, mokytojos ir jų padėjėjos. Iniciatyvą spalio mėnesį vykdė visos lopšelio-darželio grupės. 

Dalyviai pasirinko 6 temas iš rekomenduotų:

1. Judėjimo galia.

2. Vaisių ir daržovių nauda sveikatai.

3. Asmens ir burnos higienos svarba.

4. Miego galia.

5. Tylos galia.

6. Pagalba sau ir draugui.

Priešmokyklinio amžiaus vaikų grupė organizavo akciją „Eiti ar bėgti? Nesvarbu! Svarbu judėti!“ Paskatinti vaikus judėti nebuvo sunkus uždavinys, nes daugelis nenuoramų pasižymi judrumu ir aktyvumu, tereikėjo sukurti judėjimui palankią aplinką, pasiūlyti originalesnę sportinę veiklą su įdomiomis užduotimis. Pasivaikščiojimui skirtą laiką lauke pradėdami nuo aktyvios veiklos, priešmokyklinukai išmėgino įvairius ėjimo būdus ir tempus: ėjo apie lopšelį-darželį žvaliai ir energingai, lėtu, vidutiniu, greitu tempu, atlikdami judesius rankomis ir kojomis, taikydami kvėpavimo pratimus; apibėgo pastatus, išbandydami bėgimą su užduotimis: vingiuota linija, zigzagais, peršokant nuo kairės kojos ant dešinės, šonu, atbulomis. Vaikai patys savo iniciatyva kūrė imitacinius judesius: striksėjo kaip kiškučiai, šuoliavo kaip kengūros, ėjo kaip drambliai, sėlino kaip lapės ir t. t. Keliavo į miesto Jaunimo parką ir pasimėgavo laisvu judėjimu ir ėjimu pagal ant asfalto pažymėtas užduotis.

Tie patys priešmokyklinio amžiaus vaikų grupės ugdytiniai ir mokytojai susidomėjo ir kita tema  -  „Miego galia“. Buvo pasidalinta patirtimi, kaip, kokiais būdais darbuotojai siekia, kad vaikų miegas būtų ramus ir kokybiškas. Pirmiausia siūlo pašalinti nereikalingą emocinę įtampą, susikurti vidinę ramybę, patiems kontroliuoti savo būseną ir būti savo emocijų šeimininkais. Grupėje vaikai klausosi pasakų, lopšinių, ramios, atpalaiduojančios muzikos, relaksuoja, atlieka atsipalaidavimo pratimus: „Pienės pūkas”, 5 pirštų kvėpavimo pratimus, masažuoja savo kūno dalis pagal imitacines pasakėles, prisimena malonius dalykus – „Geriausia dienos akimirka“ ir pan. Rąžosi tik atsibudę po miego: dar gulėdami lovoje, atsipalaidavę, galvodami apie gerus dalykus, kiek galima ilgiau, kol apima gera būsena. Sakoma, kad vaiko, kuris nepamiršta rąžytis, sulinkusiu stuburu nerasi.

Jauniausieji ikimokyklinukai judumo galią akcentavo per judriuosius žaidimus, nes jie yra tikras vaikų džiaugsmo šaltinis. Pasirinkę netradicines priemones – gamtinę medžiagą, kamštelius ir pagalvėles – vaikai nuotaikingai rungtyniavo  vienas su kitu, vaikiškai pasilinksmino, daug judėjo, žaidė žaidimus: „Kas greičiau surinks kankorėžius", „Rask savo spalvą", „Pagalvėlė".

Pasirinkus akcijai rekomenduotą temą ,,Vaisių ir daržovių nauda sveikatai“ grupėse buvo rodomi mokomieji, edukaciniai filmukai apie vaisius ir daržoves. Padedami mokytojų ir padėjėjų, patys mažiausieji gamino skanius vėrinėlius – vėrė supjaustytus įvairius vaisius ant medinių iešmelių, grožėjosi spalvotu rezultatu ir skanavo. Jaunesnieji ikimokyklinukai gamino daržovių ir vaisių košę, salotas. Vaikai patys ėmė vaisius, daržoves iš dubenėlio ir dėjo juos į smulkintuvą. Stebėjo, kaip atrodo smulkiai ir stambiai sutrintos daržovės ir vaisiai. Vyresnieji ikimokyklinukai plovė vaisius ir gamino vaisių salotas, prižiūrimi suaugusiųjų mokėsi pjauti peiliu. Vaikai net išrinko mėgstamiausią  daržovę – morką. Žaidė orientacinį žaidimą „Valgomas, nevalgomas”, lipdė vaisius ir daržoves, lygino pagal dydį, ilgį, dėliojo mažėjimo ir didėjimo tvarka. Priešmokyklinio amžiaus grupėje spaudė daržovių ir vaisių sultis, gamino daržovių užtepėles, krimto sveikuoliškus traškučius (pagamintus iš burokėlių), ragavo egzotiškus vaisius: granatus, mangus, persimonus, melionus ir kt.

Iniciatyvai pasirinkus temą ,,Asmens ir burnos higienos svarba“ ankstyvojo amžiaus grupės  mokytojos vaikučiams priminė, kaip taisyklingai reikia plautis rankytes. Drauge atliko nuotaikingą rankų mankštelę, pasiklausė dainelių. Nusiplovę rankytes vaikai apžiūrėjo jas su „stebuklingu“ aparatu (žibintuvėliu) – taip įsitikino ar tikrai rankytes nusiplovė švariai.

Vyriausiojo ikimokyklinio amžiaus ugdytinai ir jų mokytojos „įsiklausė“ į temą ,,Tylos galia“. Vaikams pasiūlyta grupėje paieškoti tylos. Rūbinėlėje įrengtas ramybės kampelis, atitvertas stacionaria širma, atsinešta sėdmaišių. Čia vaikai galėjo pasėdėti ar pagulėti, besiklausydami relaksacinės muzikos – gamtos garsų įrašų (paukščių čiulbesio, upelio čiurlenimo, medžių šlamesio). Pasiūlyta klausantis muzikos nekalbėti. Žaidžiamas žaidimas ,,Nė garso!“ su varpeliu. Žaidimo taisyklė – perduoti varpelį taip, kad šis nesuskambėtų, tai daryti labai tyliai ir atsargiai. Pagrindinė sąlyga – netrikdyti tylos. Žaidimas žaidžiamas susėdus glaudžiu ratu. Pirmiausia reikėjo perduoti varpelį kaimynui. Vaikams labiau patiko, kai reikėjo prieiti prie kurio nors sėdinčio toliau ir perduoti varpelį. Buvo susitarta kurį laiką kalbėti kur kas tyliau nei įprastai. Sėdint ant kilimo, vėliau susėdus prie stalo buvo kalbamasi. Patys susigrupavę po du, po tris vaikai kuždėjo, pasakojo kažką vienas kitam iš labai arti arba pašnibždomis į ausį. Kitoje grupėje buvo žaidžiami ir labiau žinomi tylieji žaidimai ,,Tylos karalius“, ,,Meškiuk, pabusk‘‘. Veiklą siejant su šia tema, naudojamas šviesos stalas. Vaikai piešė tylą, o grupėje apsigyveno Tylos nykštukas, kuris viską matė ir sekė vaikų elgesį. „Tyliukų“ paskatinimui kiekvieną penktadienį vaikams skirdavo po užduotėlę.

Temą  ,,Pagalba sau ir draugui’’ pasirinko mišraus amžiaus grupė, kurioje visi vaikučiai tik pradėję lankyti darželį, yra keletas grįžusių iš užsienio. Kai kurie ugdytiniai mokosi kalbėti lietuviškai, todėl jiems reikalinga ir būtina suaugusiojo bei draugų pagalba. Vaikai padeda vienas kitam susitvarkyti žaislus, apsirengti, atneša, paduoda, apauna batukus, naujai atėjusiam draugui parodo grupę. Vyresni rodo didesnę iniciatyvą padėti jaunesniems, pastarieji tai priima su malonumu. Paglosto, apkabina, paguodžia. Rytais sutinka vieni kitus, vakare išlydi. Padėdami kitiems mokosi padėti sau.

Iniciatyvos dalyvių atsiliepimai:

,,Tylos galia’’.

Pakeista rūbinėlės aplinka vaikams labai patiko, nustebino ir sukėlė tik geras, teigiamas emocijas. Stebėti vaikus iš šalies buvo labai geras, malonus, šiltas jausmas. Dauguma jautėsi gerai, laisvai, laikėsi pageidavimo nekalbėti. Vieniems tiesiog patiko ten būti, kitus  traukė spalvoti sėdmaišiai, o daugumą – relaksacinė muzika. Vaikai ją pavadino ramybės, saulės, vandens, lietaus, miško muzika. Labiausiai vaikams patiko lietaus muzika.

Žaidimas buvo naujas, įdomus, jį norėjo žaisti ne vieną kartą. Kai kurie buvo ypač susikaupę, atidūs, atsargiai elgėsi  su varpeliu, labai stengėsi išlaikyti tylą. Žaisdami vaikai rodė pasitenkinimą. Žaidė pakankamai ilgai, mėgavosi tuo, ką daro, nenorėjo sustoti. Emocijos buvo teigiamos, tyla vaikų netrikdė.

Susitarimo laikytis pavyko. Nustebino netikėtai tylūs, šilti ugdytinių pasišnibždėjimai. Kuždesiai esant šalia draugo ar net susiglaudus, buvo labai mieli, norėjosi žinoti, apie ką jie šnibždasi. Vieni jautėsi gan laisvai, kiti tiesiog sėdėjo ir žiūrėjo, ką veikia draugai.

Vaikams labai patiko žaisti žaidimus, tyliai piešti, vis kitus sudrausmindavo, jų nuomone, taip galėtų būti visada. Tėveliai irgi liko patenkinti, kad mokomės bendrauti tyliai.

Vaikai klausydami tokių lopšinių labai greitai užmiega ir išmiega visą jiems skirtą miegą, atsikelia pailsėję ir linksmi. Mes visą tą laiką kalbėjomės pašnibždomis. Vaikai savanoriškai prisijungė prie tylos temos.  Pastebėję teigiamas emocijas ir vaikų susidomėjimą, mes visa tai kartosime ne vieną kartą.

,,Asmens ir burnos higienos svarba“.

Rankyčių prausimasis yra kasdienis įgūdis, tačiau kaskart suteikiantis vaikams  džiugių emocijų. Vaikučiai aktyviai, noriai  su dideliu džiaugsmu, susidomėjimu plauna, muiluoja ir šluosto rankytes.

,,Vaisių, daržovių nauda sveikatai“.

Ugdytiniai išgyveno atradimo džiaugsmą: gamindami vėrinėlius, mesdami į plaktuvą vaisių ir daržovių gabalėlius, ragaudami, uostydami, lytėdami kiekvieną daržovę ir vaisių. Vaikai ragaudami ,,glotnutį“, žvalgėsi vienas į kitą, stebėjo bendraamžių reakciją ir džiaugėsi bendryste.

Vaikams patiko patiems nuplauti vaisius ir uogas. Taip pat dėvėti prijuostes, vaikai sakė, kad jie kaip dideli, nes mama ar močiutė, kai gamina valgyti, užsiriša prijuostę. Mokėsi pjauti su peiliu (plastikiniu), nes sakė, kad su tikru dar gali įsipjauti. Ragavo savo pagamintas salotas ir jas gyrė, kad skanu. Smagu buvo matyti susidomėjusius, iniciatyvius vaikus. Vaikai sakė, kad valgys vaisius ir daržoves, nes nori užaugti dideli ir stiprūs, būti sveiki.

Ugdytiniai pasidžiaugė: „Koks gražus ir spalvingas šiandien mūsų stalas“; „Aš šiandien labai sveikai maitinuosi“; „Kiek daug vaisių ir daržovių ant mūsų stalo“; „Jų prisivalgęs būsiu sveikas“; „Aš pasakysiu mamytei, kad valgytų daug daržovių ir nesirgtų“.

„Judėjimo galia “.

Ugdytiniai mėgavosi judria veikla ir įspūdžiai buvo malonūs. Džiaugėsi, kad įveikė visą distanciją nuo starto iki finišo ir nepavargo. Vaikai pasižymėjo vikrumu ir aktyvumu. Jiems patiko šokinėti nuo vienos kojos ant kitos, siūlė imitacinių judesių judėjimui. Daugumai vaikų labai patiko sportuoti ir judėti parke. Vaikams patiko žaisti žaidimus, norėjo juos kartoti. Ypač patiko žaidimas ,,Pagalvėlės“. Jį žaidė savarankiškai, keletą kartų.

,,Miego galia“.

Atpalaiduojanti veikla prieš miegą labai teigiamai veikia vaikus. Greičiau nurimsta ir užmiega net tie vaikai, kurie namuose nesilaiko dienos režimo. Grupėje naudojamus pratimus ir būdus dažnai vaikai atlieka namuose patys savarankiškai.

,,Pagalba sau ir draugui“

Auklėtojo (mokytojo) padėjėja: pati pareigybė sako, kad padėti, pagelbėti, yra nuolatinė ir pagrindinė veikla. Tokio įgūdžio skatinimas labai svarbus ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, nes skatina ugdytinių savarankiškumą, aukštesnį savęs vertinimą. Tokie paprasti darbai kaip padėti draugui susitvarkyti žaislus, pagelbėti padėjėjai nurinkti indus parodo, kad esam reikalingi, vertingi visuomenės nariai.

Rezultatų pateikimo aprašą parengė ikimokyklinio ugdymo auklėtoja metodininkė Angelė Markevičienė ir ikimokyklinio ugdymo auklėtoja Jurgita Orechovienė.